Сьомий апеляційний адміністративний суд Exit Reader Mode

В пріоритеті забезпечення житлом внутрішніх переселенців

Три місяці війни змінили наше життя у всіх сферах та напрямках. Буденними для нас стали міжнародно-правові терміни, такі як: злочини проти миру, воєнні злочини. На власному досвіді ми відчуваємо та долаємо наслідки порушення законів і звичаїв війни до яких, в тому числі, можемо віднести пограбування державної чи приватної власності, невиправдане військовою необхідністю знищення міст чи сіл, розорення, інші злочини.

З інформаційних джерел відомі прямі втрати від пошкодження фізичної інфраструктури, які станом на 19 травня сягнули $97,4 млрд. грн. З цієї суми 35% припадає на руйнування житлових будинків, 32% – автомобільних доріг, 11% – активів підприємств, 7% – цивільних аеропортів.

Цифри втрат, на жаль, зростають щоденно. З метою вирішення питання пошкодження та знищення майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією, надання житла для внутрішньо переміщених осіб, відновлення населених пунктів в Україні прийнято ряд нормативно правових актів.  Серед таких і Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності». 12 травня 2022 року Закон прийнято Верховною Радою України та на наступний день направлено на підпис Президенту.

Цим НПА запроваджено новий спеціальний вид містобудівної програми комплексного відновлення населеного пункту (території), яка має визначити основні просторові та соціально-економічні заходи для розміщення, будівництва будівель та споруд, призначених для життєдіяльності осіб, які втратили житло в результаті бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій тощо.

Відповідно до передбаченої у Законі норми (ст. 15-1) програма комплексного відновлення населених пунктів повинна розроблятися за рішенням виконавчого органу сільської, селищної міської ради. Така програма включатиме обов’язкові розділи, у тому числі:

План комплексного відновлення населеного пункту затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою протягом 30 календарних днів з дня його внесення. У свою чергу положення плану відновлення враховується при розробці та внесенні змін до містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до Прикінцевих положень Закону передбачено, що протягом одного року після закінчення такого періоду, розміщення тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення осіб, які втратили житло внаслідок обставин, зумовлених дією воєнного або надзвичайного стану допускається на земельних ділянках будь-якої категорії, крім земель природно-заповідного фонду, земель історико-культурного призначення, без зміни їхньому цільового призначення.

Розміщення тимчасових споруд для життєдіяльності населення здійснюється на підставі затвердженої схеми розміщення тимчасових споруд, яка не підлягає експертизі. При цьому кошторис обов’язково розробляється лише у разі розміщення тимчасових споруд за державний або місцевий бюджет.

Прикметно те, що тимчасові споруди для життєдіяльності населення, їх комплекси не є об’єктами будівництва в розумінні цього Закону та об’єктами нерухомості в розумінні ЦК України.

Крім того, статтю 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» запропоновано викласти у новій редакції, передбачивши необхідність переміщення (евакуації) виробничих потужностей підприємств будь-якої форми власності.

У цьому напряму передбачено, що переміщення (евакуація) виробничих потужностей підприємств будь-якої форми власності із зони бойових дій, відбувається згідно з прийняттям спільного рішення обласних державних адміністрацій територій, з якої переміщується, та територій, до яких переміщується виробництво. Крім того визначається перелік осіб, яким надається право на одержання в оренду без проведення земельних торгів земельної ділянки державної, комунальної власності, необхідної для розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених із зон бойових дій, перелік підприємств, переміщених із зони бойових дій.

Також постановою КМУ від 26.03.2022 № 380 затверджено Порядок подання інформаційного повідомлення про пошкодження та знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф. Цим порядком передбачено, що власники пошкодженого або знищеного майна самостійно або через засоби Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, через використання мобільного додатку Портал Дія, через центр надання адміністративних послуг або нотаріуса подають повідомлення про таке. При цьому адміністратор центру надання адміністративних послуг у день звернення особи вносить цю інформацію до Порталу Дія. Детальніше з Порядком можна ознайомитись за цим посиланням. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/380-2022-%D0%BF#Text

Крім цього, постановою від 29.04.2022 №495 затверджено Порядок формування фондів житла, призначених для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. Джерелами фінансування формування фонду можуть бути кошти державних, місцевих бюджетів, міжнародних донорів, добровільні внески фізичних і юридичних осіб, інші джерела, що не заборонені законодавством.

Необхідно зазначити, що пріоритетність надання внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду визначається за кількістю балів, що набере внутрішньо переміщена особа/сім’я за системою нарахування балів, передбаченою п. 20 цього порядку. Житлові приміщення з фонду безоплатного надання внутрішньо переміщеним особам надаються строком на 1 рік з можливістю продовжити такий строк у разі відсутності змін у їхньому статусі або якщо вони набули інше місце проживання.

Цією ж постановою затверджено Порядок викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб та Порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на викуп, будівництво житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. Розлого зі згаданими порядками можна познайомитись за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/495-2022-%D0%BF#Text

Оскільки група владних функцій, що забезпечує регулювання містобудівної діяльності та землекористування, досягнення раціональної організації території входить до питань здійснення публічно-владних управлінських функцій, то і спори, які можуть виникати щодо цієї діяльності та землекористування будуть розглядатися адміністративними судами.

 

 

 

За інформацією відділу узагальнення судової практики