8 квітня колегія суддів Сьомого апеляційного адміністративного суду (7ААС) провела два засідання у режимі відеоконференцзв’язку із використанням програми Zoom.
Яким чином було проведено ідентифікацію учасника та чи зручним для суду буде користування Порядком роботи з технічними засобами відеоконференцзв’язку під час судового засідання в адміністративному, цивільному та господарському процесах за участі сторін поза межами приміщення суду, який затвердила 8 квітня ДСА, «Судово-юридичній газеті» в інтерв’ю розповіла суддя-спікер Сьомого апеляційного адміністративного суду Тетяна Драчук.
Як відбувалася ідентифікація користувачів?
Учасники справи перед судовим засіданням надіслали на електронну пошту суду сканкопії документів, що посвідчують їхню особу та підтверджують право представляти сторін у справі. Копії були підписані електронним цифровим підписом. Ці документи також були долучені до матеріалів справи. Водночас на початку засідання учасники справ продемонструвати на камеру оригінали надісланих документів, аби суд міг зафіксувати ідентичність. Крім того, для кожної справи створюється окрема конференція із різними паролями, а ID конференції і пароль надсилаються лише учасникам справи.
Дуже важливо, щоб учасники процесу не зловживали своїм правом і були добросовісними й відповідальними у застосуванні процесуальних норм, тому судам варто ретельно перевіряти надані документи при підготовці онлайн судових засідань та ідентифікувати особу.
Чому було вирішено не чекати відповідного рішення ДСА?
Сьомий апеляційний адміністративний суд завжди працює на випередження. ДСА України затверджено порядок проведення подібних засідань, однак для повноцінного запуску запропонованої системи EasyCon потрібен час. Учасники процесів вправі отримати доступ до правосуддя вже зараз, тому судді 7ААС вже слухають справи за нормами нового Кодексу адміністративного судочинства України, використовуючи програмний продукт Zoom.
Чи зручний для судів новий Порядок, та як за ним відбуватиметься процедура?Щодо зручності застосування Порядку роботи з технічними засобами відеоконференцзв’язку під час судового засідання за участі сторін поза межами приміщення суду говорити ще зарано, адже він лише затверджений ДСА України. У теорії все прописано ніби зрозуміло та просто, але практика покаже, чи будуть виникати технічні колізії.
Процедура такого онлайн-засідання передбачена чітко: учасники справи повинні попередньо зареєструватись на веб-порталі судової влади України; не пізніше, ніж за 5 днів до слухання особа надсилає електронну заяву до суду; документ реєструється та долучається до матеріалів справи; потім головуючий суддя приймає рішення про можливість проведення онлайн-засідання. Стосовно слухання справи, то визначено, що кожен з учасників процесу має заздалегідь подбати про справність та відповідність своїх технічних засобів задля безперебійного проведення судового засідання, також особи авторизуються в системі із застосуванням електронного підпису, а встановлення особи учасників справи відбувається внаслідок демонстрації на камеру документів, що посвідчують особу.
Чи програма, пропонована ДСА, буде зручнішою за Zoom або Skype?
У доцільності будь-якої новації можна переконатись, лише використовуючи її протягом хоча б місяця. А якщо мова йде про нове програмне забезпечення, то часу може знадобитись і більше, адже технічні продукти, попри свою зручність, часто мають і недоліки, які найкраще видно у роботі. Широко відомі загалу програми Skype і Zoom вже не один рік – активному вжитку, і попри це вони постійно удосконалюються, бо мають повністю відповідати запитам суспільства.
Джерело: