Глобальні перетворення чи судова реформа по-українськи
Судова реформа – одна з найбільш комплексних реформ в Україні. Зміни відбуваються поступово, однак останні два роки характеризуються потужною динамікою перетворень: чимало досягнуто та впроваджено. Так, усі трансформації останніх років відбуваються в рамках затвердженої указом Президента України Стратегії реформування судоустрою, судочинства і суміжних правових інститутів на 2015–2020 роки.
У межах судової реформи передбачено фундаментальні зміни правил здійснення правосуддя і роботи головних інститутів судової влади, оновлення суддівського корпусу, переглянуто процедури призначення, звільнення та переведення суддів, підвищено вимоги до членів органів, відповідальних за формування суддівського корпусу. Крім того, здійснений перехід до триланкової системи судів та утворений новий Верховний Cуд, запроваджено адвокатську монополію на представництво інтересів у судах та інститут приватних виконавців, прийняті нові процесуальні кодекси. Також, триває процес реформування судів першої та апеляційної інстанцій і добір кандидатів до нових вищих спеціалізованих судів: Вищого антикорупційного суду та Вищого суду з питань інтелектуальної власності.
Якщо говорити про основну ціль судової реформи – це, насамперед, відновлення суспільної довіри до суддів та забезпечення верховенства права при здійсненні правосуддя. Тому з метою оцінити, чи рухається судова реформа у потрібному напрямку Програма реформування сектора юстиції “Нове правосуддя” за підтримки USAID у 2017 та 2018 роках провела два Всеукраїнські опитування громадян, суддів та правників щодо судової реформи та сприйняття корупції.
У дослідженнях зазначено, що рівень довіри до судової влади повільно, однак все-таки зростає. У 2015 році зафіксовано критично низький рівень – 5%, проте вже наступного року він збільшився до 12%. І станом на жовтень 2018 року цей показник складає 16%. Таким чином, довіра населення до судів завдяки проведенню реформи зросла у чотири рази.
Потрібно відмітити, що одним з ключових моментів судової реформи стала інституційна перебудова судової системи задля її організаційної та фінансової оптимізації. Так, під кінець минулого року, 29 грудня, Президент скористався передбаченим підпунктом 6 пункту 161 розділу XV “Перехідні положення” Конституції України правом реорганізувати систему судів. Відповідно його указом №452/2017 «Про ліквідацію апеляційних судів та утворення апеляційних судів в апеляційних округах» було утворено 26 апеляційних судів. Окрім того, двома іншими указами (№454/2017 та № 455/2017) утворено апеляційні господарські суди в апеляційних округах та апеляційні адміністративні суди в апеляційних округах. Практично через півроку 28 вересня 2018 року прийнято укази «Про переведення суддів» №297/2018, №296/2018, №295/2018, згідно з якими суддів із апеляційних судів, що ліквідуються, переведено на роботу до нових апеляційних судів.
А вже 3 жовтня 2018 року в «Голосі України» було опубліковано повідомлення про початок роботи нових апеляційних судів, зокрема і Сьомого апеляційного адміністративного суду. Відповідного цього ж дня Вінницький та Житомирський апеляційні адміністративні суди припинили здійснювати правосуддя. На посаду суддів новоствореного суду було переведено суддів Вінницького та Житомирського апеляційних адміністративних судів. Таким чином, суддівський корпус Сьомого апеляційного адміністративного суду наразі складає 26 суддів.
З початку діяльності 7ААС робота здійснюється в звичному та налагодженому режимі. Так, за місяць роботи неодноразово організовувались екскурсії будівлею суду, проводилися ігрові судові засідання для школярів, відвідувалися працівниками апарату та суддями заходи з підвищення професійної кваліфікації. Крім того, гостем суду був колишній Надзвичайний та Повноважний посол Естонії в Україні Тійт Матсулевич, який висловив слова захоплення організацією роботи суду.
Тож у нас ще багато чого попереду, і є чимало шляхів вдосконалення діяльності нового Сьомого апеляційного адміністративного суду, які ми будемо активно використовувати.
Підготовлено відділом забезпечення діяльності
голови суду та його заступника