Seventh Administrative Court of Appeal Exit Reader Mode

Десять базових принципів нетикету

– Ти чого на мене «КРИЧИШ»!?

– Я НЕ КРИЧУ, В МЕНЕ КЛАВІШУ 

«CAPS LOCK» ЗАКЛИНИЛО!…

            (Комп’ютерний гумор)

 

За відсутності такту у спілкуванні з іншою людиною можна назавжди втратити її довіру та увагу. Враховуючи культуру спілкування, етикет та правила гарного тону, виділяють низку правил цифрового спілкування, так званий нетикет, який використовують при спілкуванні в Мережі за допомогою електронної пошти, месенджерів, відеодзвінків та інших цифрових засобів. Особливо актуальними правила нетикету є в період нинішньої пандемії коронавірусу, коли більшість робочих процесів перейшло в онлайн.

Отож, спочатку поговоримо про поняття нетикету.

Netiquette – англ. від net (мережа) + etiquette (етикет) – формальні правила поведінки, спілкування, традицій у комп’ютерній Мережі.

Найчастіше під явним порушенням нетикету розуміють образи та перехід на особистості (флейм), відхід від теми (оффтоп), безглузді та марні коментарі (флуд), масову незапитану розсилку листів та повідомлень (спам). Правила Мережі не є загальними і жорстко встановленими — кожна онлайн-спільнота формує свої правила.

Проте є й загальноприйняті правила нетикету, яких варто дотримуватись в будь-якій онлайн-спільноті. У 1994 році на світ з’явилася книга Netiquette, у якій сформульовано десять основних правил нетикету, дотримання яких істотно полегшить ваше життя.

 

Правило 1: Пам’ятайте, що говорите із людиною

Одне з найбільш очевидних правил, проте найчастіше порушується в Мережі. Дуже багато хто забуває, що їхній співрозмовник — не комп’ютер і не мобільний телефон, що за літерами на екрані криється жива людина. Спілкуйтесь з віртуальним співрозмовником так само, як ви хочете, аби він спілкувався з вами! Не будьте шовіністом, пам’ятайте, що ІНТЕРнет ІНТЕРнаціональний!

 

Правило 2: Дотримуйтесь тих самих стандартів поведінки, що й у реальному житті

Інтернет створює відчуття анонімності. Здається, що ви фактично недоторкані, з’являється відчуття, що в Мережі правила поведінки не такі суворі. Проте це відчуття оманливе, тому необхідно дотримуватись етики спілкування, а також залишатись у рамках закону, як у реальному, так і у віртуальному просторі.

 

Правило 3: Пам’ятайте, що ви перебуваєте у кіберпросторі

Якщо ви ведете активне онлайн-життя: відвідуєте багато інтернет-спільнот та форумів, вам особливо важливо пам’ятати, якого стилю спілкування дотримуються їхні постійні відвідувачі. У більшості онлайн- колективів, що давно сформувались, є свої писані або неписані правила поведінки, існують власні «місцеві гуру». Універсальною є порада: спочатку спокійно помовчіть, подивіться і послухайте.

 

Правило 4: Поважайте час інших людей

Як правило, у кожної людини не так багато часу для читання повідомлень, ураховуючи їхню значну кількість. Готуючись поділитися з усім світом своєю геніальною ідеєю або новиною, подумайте, а чи важливі вони для оточення. Поважайте час інших людей: не змушуйте нікого витрачати цей безцінний ресурс.

 

Правило 5:  Бережіть свою репутацію

Ваша репутація в онлайн просторі так само важлива як і офлайн. Пишіть грамотно, ретельно редагуйте свій текст, розбиваючи його на речення та абзаци. Не варто користуватись транслітом та капсити, тобто писати листи та повідомлення ОДНИМИ ВЕЛИКИМИ ЛІТЕРАМИ, адже адресату може здатись, що ви висловлюєте подив або обурення! Також не забувайте про розділові знаки та не зловживайте смайликами J.

 

Правило 6: Допомагайте іншим користувачам

В Інтернеті з’являється лише та інформація, яка цікава широкому колу користувачів. Тому у деяких людей можуть виникнути питання, відповіді на які в Мережі, на жаль, відсутні. У такому разі, уся надія лише на добрих самаритян, які можуть приділити стражденному п’ять хвилин, аби допомогти. Пам’ятайте – світ стає кращим, а ми щасливішими, коли допомагаємо іншим.

 

Правило 7: Не конфліктуйте

Як відомо, у суперечці народжується істина. Але якщо ви не Сократ, тоді краще не зловживайте цим, оскільки ведення суперечки – це мистецтво, якому необхідно навчатись. Пам’ятайте: у суперечці, зазвичай, виграє не той, хто правий, а той, хто вміє сперечатись. Поважайте інакодумство!

 

Правило 8: Поважайте право на приватність

Пам’ятайте, що та інформація, яку ви отримали від інших людей засобами особистого листування, електронною поштою, месенджерами тощо, в більшості випадків є їхньою особистою інформацією, яка, зазвичай, не призначена для публікації на загал. Звичайно, усі ми друзі та довіряємо один одному, але є приватна інформація, яку не можна розголошувати за жодних обставин.

Правило 9: Не зловживайте своїми можливостями

Віртуальний простір передбачає різний рівень доступу до тих чи інших інтернет-ресурсів, різний рівень знань у тих чи інших питаннях. Деякі користувачі у віртуальному просторі почуваються професіоналами, а деякі, м’яко кажучи, навпаки. Головне пам’ятати: не використовуйте свою перевагу в Мережі на шкоду іншим юзерам.

Правило 10: Пробачайте чужі помилки

Якби людство не вміло пробачати, воно б давно винищило себе у нещадній вендетті. Людині властиво помилятись і якщо ви помітили чиюсь помилку в Мережі, краще повідомити про неї приватно. Вчіться пробачати помилки іншим або принаймні час від часу згадуйте, скільки помилок зробили ви.

 

Сподіваємось, що дотримання наведених елементарних правил дозволить вам знайти в Мережі нових друзів, зміцнити старі зв’язки, а головне ­ просто отримати задоволення від віртуального спілкування, не зважаючи на відстані, відмінності у віці, вихованні, національному походженні та віросповіданні. Будьмо ввічливі один до одного. Вдалого всім коннекту!

 

Статтю підготовлено відділом звернень, внутрішньої та зовнішньої комунікації