Seventh Administrative Court of Appeal Exit Reader Mode

Українське право: 7ААС висловився щодо проведення відбору дерев для рубок освітлення і прочищення

Джерело: Українське право

Відбір дерев для рубок освітлення і прочищення провадиться лише на спеціально закладених пробних ділянках, що є еталоном для здійснення догляду на всій площі.

Правова позиція: Спеціальне використання лісових ресурсів, у тому числі в частині видачі лісорубних квитків, повинно здійснюватися постійним лісокористувачем на основі матеріалів лісовпорядкування.

Обставини справи:

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що посадові особи Державної екологічної інспекції у Рівненській області провели планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державного підприємства «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Дубровицький держспецлісгосп». За наслідками перевірки складено акт, у якому зафіксовано, серед іншого, виявлене порушення: «На площі 4,7 га лісокористувачем проведено рубку догляду-прорідження. Матеріалами лісовпорядкування вказаний вид рубки на лісовій ділянці, обсягів робіт, а також порядку і способів їхнього проведення не визначено. Насадження на цій лісовій ділянці зріджене та відповідно до матеріалів лісовпорядкування його повнота становить 0,5. Однак посадовими особами ДП СЛАП «Дубровицький держспецлісгосп» видано спеціальний дозвіл – лісорубний квиток на проведення рубки догляду-прорідження. До рубки призначено та зрізано 76 дерев породи сосна».

Державна екологічна інспекція у Рівненській області направила вказаний акт перевірки до прокуратури Рівненської області, яка у свою чергу звернулась до Державного підприємства «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Дубровицький держспецлісгосп» з проханням надати у строк до 30.11.2016 інформацію щодо того, чи здійснювалось анулювання лісорубного квитка в частині проведення рубки.

Державне підприємство «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Дубровицький держспецлісгосп» повідомило прокуратуру Рівненської області, що лісорубний квиток анульований не був, оскільки згідно з матеріалами лісовпорядкування у цьому кварталі повнота насадження складає 0,5, але фактично в натурі вона становить 0,85, що зафіксовано в акті про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування.

Позиція адміністративних судів усіх інстанції: Як установлено судами, лісорубний квиток виданий Державним підприємством «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємством «Дубровицький держспецлісгосп» для проведення вибіркової вирубки на площі в рахунок прорідження 2016 року на підставі матеріалів лісовпорядкування 2016 року та передбачає вирубку, серед іншого, у зазначеному кварталі на площі 4,7 га деревини.

Однак, як зазначено судами, матеріалами лісовпорядкування вказаний вид рубки на лісовій ділянці, обсяги робіт, а також порядок і способи їхнього проведення не визначено. Насадження на цій лісовій ділянці зріджене, його повнота становить 0,5.

При цьому, як установлено судами, у матеріалах справи відсутні відомості щодо повідомлення Державним підприємством «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємством «Дубровицький держспецлісгосп» Рівненської обласної державної адміністрації про проведення зазначеної вище вирубки.

Разом з цим, посилання відповідача на акт про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування від 15.06.2016, складений комісією за участі працівників Державного підприємства «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємством «Дубровицький держспецлісгосп», є безпідставним.

Законодавством передбачено, що якщо у процесі відведення лісосік встановлено, що деревостани не можуть бути відведені в рубку через виявлені розбіжності з даними лісовпорядкування (неправильне визначення віку, переважної породи, повноти тощо), складається акт про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування, який направляється органам Держлісагентства для затвердження.

Відповідно до наявного у матеріалах справи наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 25.09.2013 №272, визнано таким, що втратив чинність, наказ Державного агентства лісових ресурсів України від 21.01.2013 №9 «Про затвердження Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України, затверджені Наказом Державного агентства лісових ресурсів України».

Отже, суди усіх інстанцій зауважили, що акт про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування від 15.06.2016, складений згідно з Методичними вказівками з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України, що затверджені Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 21.01.2013 №9, на увагу не заслуговує.

Задовольняючи частково позов, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що наявна протиправність дій відповідача щодо видачі лісорубного квитка в частині проведення рубки догляду-прорідження в згаданому кварталі на площі 4,7 га, оскільки підставою для використання лісових ресурсів є матеріали лісовпорядкування, а спеціальним дозволом для таких рубок є лісорубний квиток.

Повний текст рішень можна знайти за посиланнямhttp://reyestr.court.gov.ua/ справа №817/2357/16.

За інформацією відділу узагальнення судової практики 7ААС