Сьомий апеляційний адміністративний суд Exit Reader Mode

Чому в судах так багато справ і що з цим робити?

 

Проблема навантаження на суди в Україні вже давно є актуальною та важливою для правової системи країни. Чому така ситуація виникла? Причини різні: недостатність ресурсів, неефективність процесів, відсутність кваліфікованих кадрів та багато іншого.

Перевантаженість справами однозначно призводить до збільшення строків розгляду справ та затримок у вирішенні правових питань, що в свою чергу спричиняє невдоволення сторін у справі і, як наслідок, впливає на рівень довіру до судочинства в цілому.

Важливо, що переважну більшість  справ, віднесених до юрисдикції адміністративних судів, складають справи з пов’язані із соціальним забезпеченням. До таких спорів, зокрема, належать спори щодо відмови у призначенні пенсії, обчислення стажу для призначення або перерахунку пенсії, визначення розміру пенсії, у тому числі відмова у здійсненні її перерахунку, відмова у переході на інший вид пенсії, та інші рішення або дії, які порушують права громадян на пенсійне забезпечення, гарантоване державою.

Ще одним чинником, що призводить до значного навантаження  у судах, є недостатність ресурсів. Суди наразі мають обмежені бюджети, що ускладнює їхню роботу. Також суттєвим ресурсом є кадровий потенціал. Насамперед, усі суди України переживають кадровий голод: кваліфіковані працівники звільняються, а молоді спеціалісти не охоче йдуть працювати на державну службу, адже їх більше приваблює приватна юридична практика, де суттєво вищою є оплата праці.

Крім того, недосвідченість молодих кадрів також впливає на швидкість та якість вирішення справ, що стає причиною подальших апеляцій та затримок у розгляді справ. А з іншого боку органи державної влади часто зловживають правом подачі апеляційних чи касаційних скарг

До того ж неефективне законодавство в Україні стає також однією з причин великої кількості судових справ. На жаль, часто закони та нормативно-правові акти є заплутаними, неоднозначними та суперечливими, що ускладнює їхню інтерпретацію та застосування у практиці. Недосконалість законів часто залишає простір для різних тлумачень та спорів між сторонами. Це призводить до того, що судовий розгляд може тривати довгий час, оскільки судам доводиться досліджувати різні аргументи та докази, а також вирішувати спори щодо тлумачення закону.

Таким чином, існує ряд абсолютно об’єктивних причин, які призводять до перенавантаження судів України і відповідно, аби будувати правову демократичну державу, необхідно шукати шляхи вирішення проблемних питань.

Для вирішення питання  навантаження на суди в Україні потрібно застосувати комплексний підхід. По-перше, необхідно збільшити фінансування судової системи та забезпечити її достатніми ресурсами. Це може включати будівництво нових судових приміщень, добір додаткових суддів та персоналу, створення сприятливих та конкурентних умов для залучення кваліфікованих спеціалістів у судову сферу, а також впровадження сучасних інформаційних технологій для полегшення роботи судів.

По-друге, важливо підвищити якість підготовки суддів та юристів, щоб вони могли ефективно вирішувати справи та дотримуватися високих стандартів правосуддя. Це може включати проведення додаткових навчальних курсів, підвищення кваліфікації та створення спеціалізованих програм для підготовки судових кадрів.

По-третє, для зменшення кількості судових справ та покращення правосуддя в Україні необхідно проводити реформи у сфері законодавства, спрямовані на спрощення та уточнення норм, удосконалення механізмів їх застосування та забезпечення ефективного контролю за їх виконанням.

Проблема навантаження на суди в Україні є серйозним викликом для правової системи країни, оскільки саме суд є тією фінальною крапкою у вирішенні спірних правовідносин. Її вирішення вимагає комплексного підходу та спільних зусиль з боку влади, судових органів та правозахисних організацій. Тільки шляхом тісної взаємодії можна покращити ситуацію і забезпечити ефективну та справедливу судову систему в Україні.

 

За інформацією помічників суддів